Liga I își pierde unul dintre ultimii, dacă nu chiar ultimul sponsor independent. Cluburile au în general ca sponsori firme ale patronului, apropiate ale acestuia sau autorități locale. Rapidul este ultima echipă care poartă pe tricou un sponsor independent, Superbet, dar pe care aproape sigur îl va pierde la anul, iar odată cu el aproximativ 250.000 de euro.
Sponsorii nu s-au înghesuit niciodată într-un mediu mai degrabă nesănătos cum este fotbalul intern. Pe tricouri apar în general firme ale patronilor sau apropiaților acestuia sau sponsori mici. Nici cluburile mari, cu nume, nu sunt prea atractive: Steaua nu are nimic pe tricou, Dinamo a cooptat Orange cu ajutorul acționarului Nicolae Badea, Timișoara cu BkP-ul lui Marian Iancu, Vasluiul cu combinele New Holland folosite de Porumboiu, Oțelul cu combinatul Mittal Steel. Asta în condițiile în care veniturile comerciale ale marilor cluburi ale Europei reprezintă în medie în jur de 30% din buget.
250.000 de euro în minus la Rapid
Rapid e practic ultima echipă care scoate o sumă importantă pentru brandul purtat pe tricou. Prin intermediul SEG Team, clubul lui Copos câștigă aproximativ 250.000 de euro de la Superbet, o companie de pariuri. Problema e că, din sursele ProSport, și Superbet a hotărât să se retragă. Mai întâi de la Rapid, din cauza scandalurilor de la echipă, fiind de notorietate cele legate de Bornescu, Coman, Șumudică, Lazăr. Superbet nu mai vrea să-și asocieze numele cu o echipă plină de scandaluri, care mai și riscă să rateze Europa din nou! Iar celor de la SEG Team le va fi extrem de greu să găsească un înlocuitor pe măsură, dacă nu reușesc să-i convingă să continue.
Fără televizări dispare panotajul
Oficialii Superbet n-au comentat situația, dar neoficial intenția lor este chiar mai drastică. Deși inițial luau în calcul implicarea la o altă echipă sau măcar publicitatea pe panourile de la meciuri, în principiu au decis să renunțe și la acestea. Cel mai proaspăt motiv este riscul ca majoritatea partidelor din sezonul viitor să nu fie televizate, deci efectul reclamei, pe tricou sau panouri, să fie minor!
3-4 milioane de euro în minus
Încă un risc neluat în calcul de LPF atunci când a amenințat că nu televizează partidele. Sumele nu sunt uriașe, dar nici mici. Panotajul înseamnă undeva la 3-4 milioane de euro pentru cluburile din Liga I, 16 dintre cele 18 având acum reclamele gestionate de SEG Team și venituri garantate. Steaua încasează aproximativ 500.000 de euro pe sezon din panotaj, cea mai mare sumă din Liga I, în timp ce Sportul strânge printre cele mai mici, aproximativ 30.000 de euro. Chiar și acum, cu toate partidele televizate, SEG are dificultăți în a recupera banii promiși cluburilor. La multe meciuri e mai rentabil să nu se prezinte deloc, ceea ce se și întâmplă! La celelalte, reclamele sunt mai ieftine și mai puține. Audiențele meciurilor sunt scăzute, impactul pentru brandurile care‑și fac reclamă e tot mai mic. Iar dacă rămân netelevizate, va tinde spre zero. SEG a oferit niște sume cluburilor, pe care nu le va mai putea garanta în noile condiții. „Ne afectează și pe noi, dar afectează în primul rând cluburile”, spun reprezentanții SEG.
Fără banii visați din televizări, fără sponsori independenți importanți, cu puțini spectatori în tribune, fotbalului românesc îi va fi tot mai greu să supraviețuiască. Dacă nu se trezește cineva să schimbe strategia, de fapt să facă una, viitorul nu sună bine. FRF și LPF se comportă însă în continuare ca un muribund care se află în stadiul de negare, dar care își închipuie că e un cavaler pe un cal alb.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER